LÄS DENNA TEXTEN i fall du bryr dig...

Har du någon att vara med på rasterna? Och stödjer du mobbning?

Detta är ämnet jag valt, för mobbning är en av dom sakerna som vi behöver jobba på. Alla. Inte bara vi två utan hela världen.

Mobbning finns på många skolor runt om i världen. Fast det kanske finns mest av utstöttning. Alltså att stöta ut folk. Jag tror att det är det vi alla behöver jobba på.

Kanske är det så att ingen märker det eller ser det eller tänker på det. Eller så är det precis tvärtom. Att vi märker, hör och tänker på det fast att vi inte gör något åt saken.

Kanske jag vet inte.

Vi kanske inte vågar eller så är vi bara fega.

Vi är rädda för att man själv kanske blir utstött och värsta tönten. Och tänker kanske ”i fall jag hjälper henne så kanske dom kommer gå på mig eller att jag bara är töntig och börjar skrika på mig, lägg av!”

Jag menar. Tänk er själva.

Ni skulle ju inte vilja vara ensamma på t.ex. rasterna. Inte hela tiden i alla fall. Kanske lite då och då men inte hela tiden. Alla vill ju dela sina känslor med någon eller vad de ska göra i helgen. Säg inte till dig själv att du inte har känslor för det har alla. Någon känsla existerar där inne.

Att vara ensam vill ingen vara. Man kanske känner sig ensam någon gång.

Om vi tar ett exempel. I en stor grupp så känner du dig vilsen och hänger inte med. Där kommer den känslan. Jag är ensam om det här. ”Varför hänger alla med och inte jag?”

Jag kan tala om för dig att jag tror att alla i gruppen känner sig exakt som du. Vilsen och helt lost.

Fast sen går den där känslan över. Den där ensamhetkänslan.

Men tänk att alltid känna så.

Nu kom jag och tänka på uppmärksamhet.

Det är något de kanske inte lika ofta får känna.

De är som en ensam skyltdocka. Som står där och alla bara går förbi och är koncentrerad på sitt eget.

Så tänk efter. Visst är det härligt att få uppmärksamhet.

Jag tror. Det är något jag tror nu. Det är att de som är ensamma och utstötta är nog de som är starkast. Det kämpar varje dag. De klarar pressen. Utan att börja gråta och utan att säga emot. De håller inne den där kniven i hjärtat. Vad tycker du? Är de inte starka?

 

Tänk i fall jag eller vi kan göra något åt detta.

För mobbning och utstöttning är ett problem som vi behöver jobba mer med.

I filmer är det alltid någon som är hjälten och som gör hela världen till ett paradis hos gud.

 

Fast jag tror att utstöttning och mobbning kommer finnas ganska länge till och ännu längre i fall vi inte gör något alls åt detta.

Fast i fall vi hjälper de lite. Bara något litet kan hjälpa.

 

Som att bara säga tack när du t.ex. får låna något eller hjälper dig med något. Eller ett ”Hej” när de kommer genom dörren på morgonen och kanske ett ”Hej då” när de lämnar eller till och med frågar en fråga som ”Vill du vara med?” eller ”Ska jag hjälpa dig med nått?”. Det finns massor men bara något sånt litet kan ge dom kraft och kanske till och med bättre självförtroende.

Det är bara dessa små ord som krävs av just dig.

Bättre att säga dessa fraser för många gånger än för få.

Du får ej kopiera min text!

Tack!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0